Posted on

Transcendence

CGI-versie van Johnny Depp gaat voor wereldheerschappij in nieuwe blockbuster.

Recensie Transcendence ~ 2,5 sterren

 

Yes, een nieuwe Johnny Depp in de bios! Zou je denken. Nu heeft Transcendencede schijn niet bepaald mee. In Amerika flopte de film desastreus. Van de honderd miljoen dollar die erin is gestopt, zagen de investeerders maar een fooi terug. Zou de sciencefiction film in Europa wél aanslaan, is de grote vraag.

Transcendence is het eerste werk van een veelbelovende nieuwe regisseur: Wally Pfister. Wíe? Wally Pfister. Moet ik die kennen? Zou kunnen. Als rechterhand van Christopher Nolan heeft hij de hand gehad in vrijwel al diens films, onder meer The Prestige en The Dark Knight-trilogie. En er staat een Oscar op zijn schouw voor het camerawerk van Inception. Nolan zelf trad op als producer van Transcendence.

Geen kattenpis dus. Voor het eerst op eigen benen kon Pfister daarom direct een blik sterren open trekken: Morgan Freeman, Paul Bettany, Cillian Murphy, Kate Mara, Rebecca Hall en uiteraard Johnny Depp voorop. Iedereen verwachtte niets minder dan vuurwerk, maar de film werd genadeloos neergesabeld door de Amerikaanse critici en het publiek bleef weg. Hamvraag: is het terecht dat deze film flopt of niet? 

Wetenschapper Will Caster, gespeeld door Depp, is specialist op het gebied van kunstmatige intelligentie. Zijn doel is een alleswetende computer maken, die ook menselijke emoties heeft. Een groepje linkse terroristen bindt de strijd aan met de onderzoeken en pleegt aanslagen op Caster en zijn wetenschappers.

Uiteindelijk zit er niets anders op dan de hersenen van Caster zelf te uploaden in het systeem. Bij wijze van sjofel experiment vindt dit plaats in een oude sporthal. Zijn vrouw Evelyn (Rebecca Hall) en beste vriend Max (Paul Bettany) helpen waar ze kunnen, maar hebben hun twijfels over de afloop. Als het lukt en Caster is geüpload, leiden zijn oneindige mogelijkheden tot een climax. 

Het heeft iets potsierlijks, dat de computer na het uploaden van zijn hersenen ook Depp’s fysieke gezicht toont. Die skypet zich vervolgens vrolijk door de hele film. Het uitgangspunt is niet bijzonder – je denkt ongewild toch snel terug aan Stephen King’s The Lawnmower Man van twee decennia geleden – en er zitten gaten in het script waar geen gothic-panty tegenop kan. 

Vooral hoop je dat het plot ergens een onvoorziene wending neemt. Maar nee, het verhaal kabbelt voort en wordt almaar extremer. Computer-Depp kan mensen superkrachten geven, zodat ze zonder met hun ogen te knipperen 350 kilo kunnen tillen. Iedereen op zijn netwerk geneest direct op miraculeuze wijze van dodelijke schotwonden en er zijn heuse bodyswaps. Depp kan met zijn computernetwerk dus ook de hersenen van mensen overnemen en zo een legertje aansturen. Ofwel: het is allemaal té veel. Hersenloos vermaak, zeg maar.

Toch zijn er ook pluspunten aan de film. Waar deze zich onderscheidt van andere scifi is dat het een poging is om het dichtbij het menselijke gevoel te blijven. Hij blijft klein, zonder overdaad aan visueel geweld en bombast. Wat Transcendence mist, is een compleet wereldbeeld dat in de Nolan-films zo sterk wordt geschetst; Inception en The Dark Knight gloreren vanwege de rauwe realistische wereld waar het plaats vindt. De vervallen locaties en woestijn in Transcendence zijn vervreemdend en doen ernstig denken aan een post-apocalyptische wereld. 

Een dikke pluim is er voor de acteurs, die zich knap staande houden ondanks het script. Depp trekt zijn verstrooide professor annex schrijvers-look uit de kast. Een lekker extravagante rol, een wetenschapper die God wil zijn. Met name Paul Bettany overtuigt als onderzoeker met gewetenswroeging. De moraal over macht en het spanningsveld tussen technologie en privacy ligt er alleen te dik bovenop, mede door de moraliserende dialogen. Pfister’s poging is dapper, maar het is te hoogdravend. Hij wil te veel. Je kunt nu eenmaal niet meteen een film-God zijn…

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s