Posted on

Stijlvolle Depp in jaren dertig

Johnny1Everybody likes the villain. En zeker als deze door Johnny Depp wordt gespeeld. Evenals in Blow vertolkt Depp het levensverhaal van een crimineel. Maar dit keer een tikje minder ontroerend en kleurrijk.

.

Public Enemies ~ Drie sterren

.

John Dillinger is bankovervaller van beroep. In de jaren ’30 is hij de meest gezochte crimineel van de Verenigde Staten. Kolfje naar de hand van Depp om met zijn innemende glimlach deze meesterlijke en licht extravagante crimineel neer te zetten. Toch komt hij niet zo goed uit de verf.

.

Johnny3Dat lachje van Depp is veelvuldig te zien en ook qua opzet en sfeer (jazz en jaren ’30) stelt de film niet teleur. Spannende scenes zijn dicht op de man geschoten met een handcamera, dat zorgt ervoor dat je goed in het verhaal zit en meeleeft met de hoofdpersoon. Stilistisch is de film dik in orde, met hun hoeden en revolverhulzen zijn de gangsters duidelijk de baas.

.

Johnny2Het echte vuurwerk blijft een beetje uit. Dat is juist wat je van regisseur Michael Mann (Miami Vice) zou verwachten. De bankovervallen gaan zó simpel dat ze al snel vervelen en achtervolgingen met de coole jaren ’30 autootjes blijven uit. Het leven van Depp wordt goed gevolgd, maar zijn romance met Marion Cotillard spat ook niet van het scherm. De droevige vrouw speelt ze vervolgens wel met verve. Christian Bale heeft weleens meer in een rol gezeten dan deze van oom agent die Depp opjaagt.

.

Het is een beetje een Benjamin Button-gevoel. Veel sterren, goed verhaal en hoge verwachtingen. Maar uiteindelijk blijf je een beetje met lege handen achter. Waar Button en Blow nog ontroerden is dat in Public Enemies niet het geval.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s