Posted on

Terug bij af

Ken je dat, dat het publiek net iets te graag hard wil klappen? Zo was het gisteravond in Den Bosch bij Acda en de Munnik. Van popsterren terug naar het oude nest, het theater. Ook al is dat eigenlijk de plek voor uitgerangeerde bands of bejaarde zangers, van hen mag je toch verwachten dat het werkt. Net achter me in de zaal zat Guus Meeuwis de kunst van ze af te kijken.

Spelen – Twee sterren

Acda2 Tien jaar geleden waren ze nog in het knusse Koningstheater, inmiddels vonden ze de Grote Zaal van het Theater aan de Parade beter bij ze passen. Dat is jammer en dat niet alleen. De kwaliteit van het cabaret heeft hard geleden onder hun popaspiraties. Paul de Munnik fungeert het eerste half uur als behang en Thomas Acda komt met zijn grenzeloos ouwehoeren – dat kan hij als geen ander – niet veel verder dan een paar puberale grappen. Er zit te weinig lijn in de show en de liedjes zijn meer van hetzelfde. Echt sterke teksten zitten erbij, maar zijn op één hand te tellen.

Het eerste uur zijn er veel te weinig lichtpuntjes. Na een fraaie act van De Munnik (met de titel ‘stel dat we wel’, qua opzet afgekeken van Maarten van Roozendaal – die overigens wel blijft groeien als artiest) komen er toch een paar breekbare momenten, die je van de twee verwacht. Ook Acda komt nog even op stoom als hij de verschillen tussen man en vrouw behandelt – maar de lachmomenten waren te spaarzaam.

Acda1Bij het weggaan, was het eerste wat ik deed even achter me kijken. Naar Guus. Ik keek hem aan, recht in zijn ogen. Ik trok een wenkbrauw op, zette een enigszins bedrukte blik, hield mijn hoofd wat scheef en maakte mijn lippen dun door ze tegen elkaar aan te drukken. (Probeer dit alsjeblieft niet na te doen voor uw beeldscherm, dat levert een uiterst idioot resultaat op.) Guus begreep me meteen en reageerde met een haast onwaarneembaar knikje. Aan het einde van de rij kwam ik op de trap en Guus net achter mij. Hij fluisterde: ‘Zo zal ik het nooit doen.’

One response to “Terug bij af

  1. Jurr ⋅

    Dank, o dank, heer Van Gennip! Je moet er niet aan denken dat Guus Meeuwis ineens zijn cabaret-aspiraties op ons gaat loslaten!

Leave a Reply

