Posted on

Belevenissen op Sicilië

Afbeelding_013

,,Pronto all’piccolo chanzo cadastro makkadonika," sprak de Siciliaan zo ongeveer, welhaast furieus. Zweetdruppeltjes zig-zagden zich een weg over zijn paars aangelopen wangen. Sanne stond naast me. Ze had het niet meer, wist niet hoe dit nog recht te zetten. Als de rust zelve had ze met handen en voeten pratend geprobeerd de heetgebakerde Italiaan tot bedaren te brengen. Het was een heilloze missie. Ze barstte in lachen uit, puur van de zenuwen, en liep uit bittere armoede maar weg van de toonbank.

Ik en de ‘Godfather’ bleven alleen over in de donkere, rokerige kamer. Alles romantisch, klassiek ingericht met veel donkerbruin meubilair. Even dof als het uiterlijk van deze droge en doorgaans relaxte inheemse bewoner van dit eiland. Ik wees hem op hetgeen mijn verzoek beter uitbeeldde, dan ik in woorden kon uitdrukken. Zijn kale hoofd, met onzichtbare haren in een strakke zijscheiding, ontspande enigszins. Hij keek bedenkelijk, totdat er een opluchting uit zijn ogen sprak, die zijn weerga niet kende. Een brede lach maakten zij lippen smal en ontblootten zijn in verschillende teinten bruin gekleurde tanden. Ik dacht dat hij me wilde omhelzen, kussen en nog veel meer fysieke dingen in gedachte had.

Afbeelding_017

Ik deed een stap achteruit en knikte vriendelijk doch ietwat afstandelijk. Hij graaide in een wazige, waterige bak en haalde een ijzeren hulpmiddel tevoorschijn. Enkele seconden later hapte ik gretig in mijn Italiaanse ijsje, ambachtelijk bereid. Nee, ik zal niet gauw meer een poging wagen om de smaken uit te spreken.

Afbeelding_019

Zomaar een anekdote van wat je op Sicilië tegenkomt. Lekker ijs en veel zweet. Want warm was het wel. De zee daarentegen ijskoud, het zwembad zat daar precies ‘perfetto’ tussenin. De gortdroge Sicilianen in het hotel zorgden er in elk geval met hun wezenloze oogopslag voor dat stress op het eiland niet bestond. En ééntje was er nog aardig ook, de dikzak van het stel. Het eten was er heerlijk, de vulkaan even dreigend als wonderschoon. Zie alhier een beknopt foto verslag van leven op het eiland. Met een week lang topamusement van pokeren bij kaarslicht voor een uitzicht van unieke, beschermde natuurx85

Afbeelding_022 Afbeelding_007 Afbeelding_023

Leave a Reply

