Posted on

Komische comic

Je hebt van die mensen, die zijn gru-we-lijk fanaat van stripboeken. Of die elke tekenfilmserie over superhelden kijken. Gouden tijden zijn het voor hen, want de ene na de andere verfilming komt in de bios. Even voor de goede orde: zo iemand ben ik dus níet.

Neemt niet weg dat Spiderman één van de meest geslaagde verfilmingen van een strip is. Batman en X-men zijn ook goed, bij de Hulk en Fatastic Four verlang je naar vrijwillige euthanasie. Maar Spidey verbreekt keer op keer de records. Hoog tijd om deze filmstrip eens even onder de loep te leggen.

Hang

Spinnenman the thirth

Peter Parker was dan eindelijk samen met zijn liefje aan het einde van deel twee. Maar dat kon natuurlijk nooit lang goed gaan. En dat zien we in deel drie. Wat werkelijk fantastisch aan deze film is, is de bravoure van Parker. Hij verandert in een ‘bad guy’ als zwarte Spiderman, maar ook in zijn privéleven. Dat levert erg vermakelijke momenten op. Knap acteerwerk en het kapsel gaat er ook flink op vooruit. Ik zeg het niet graag, maar deze film verdient vooral hierdoor drie sterren uit vijf.

Tobie

De film begint met de driehoeksverhouding tussen een verliefde Peter, jaloerse vriend Harry en vriendin van beiden Mary-Jane. Even moest ik zuchten, ohnee toch zeker: daar gaan we weer. Maar niets is minder waar, juist deze driehoeksverhouding maakt de film erg sterk en sleept de kijker mee het verhaal in. En dat is een zeer welkome afwisseling voor actiefilms. Het maakt het een verdienstelijk derde deel. Maar dan de actie. Wat wordt daar de plank ongelóóflijk misgeslagen. Een rondlopend crimineeltje (nu nét de moordenaar van Ome Bob) belandt in een wetenschappelijk experiment en verandert in een mobiele Sahara. Het hoopje zand waait genoeglijk van de ene plek naar de andere om dood en verderf te zaaien. En probeer die losse korreltjes maar eens te verslaan. Hoe slecht, werkelijk niet voor te stellen.

Hoofdmoot in de film is de ‘bad spidey’ die door een buitenaards stofje (vijand Venom, weten de striplezers) een slechterik wordt. Dit is goed. Waarom die zandbakkus aan komt waaien is de grote vraag. Zat dat moddergedrocht er niet in, duurde de film géén 156 minuten, en dat is áltijd in het voordeel van een film. Op zich aardig dat spinnenmans tegen twee vijanden knokt. Dat zwarte pakje staat hem énig en zorgt voor xfcbervette beelden. Zijn sprongen en de montage zijn een verwennerij om te zien en dik in orde. En de (overigens voorspelbare) plotwending op het eind, is goed te behappen. Alleen dat stichtelijke einde had nu óók weer niet gehoeven. Beetje overdone. En je snapt precies waarom de Amerikanen zo gek op deze actie zijn, want die enorme Amerikaanse vlag die plots achter Spidey wappert, is werkelijk te lachwekkend voor woorden. Stelletje cheauvinisten. Naamloos

Een ingewijd Spinnenfan vertelde me overigens dat er nog slechteriken uit de stripserie ontbreken, zoals ene Lizzard. Maar sla die maar over. In deze zomer van sequels is het wel goed dat ook deze serie ten einde komt met dit deel. Kan iedereen mee leven.

7 responses to “Komische comic

  1. Eric ⋅

    Als er iemand is die dit leest: jullie mogen reageren jongens!!! Kom maar met die meningen, een beetje discussie is nooit weg..!🙂

  2. Mootje ⋅

    Hahaha,

    erg goede recensie! Maar ik als “Spinnenfan”😉 denk dat er nog wel 1 goede sequel inzit. Dan stoppen ze daarin meteen alle overige vijanden uit de tekenfilmserie en dan lijkt mij dat een goed einde van deze serie.

    De zomer van de sequels komt er inderdaad aan, dus ik ben benieuwd of die het beter gaan doen dan het orgineel… kansloze missie lijkt mij.

  3. Jurr ⋅

    Knap hoe die Van Gennip in twee dagen twee maanden van ‘De Maandelijkse Filmbespreking’ inhaalt. “Dat kunnen alleen de hele groten”. Blij dat hij zijn fans niet vergeet. Vooral hoe deze bestsellerschrijver in de dop steeds weer met originele synoniemen op de proppen komt voor het spinnenventje. Ik kijk al uit naar de sequel van volgende maand…

    PS: Omdat ik als grotmens als enige op deze aardbol alléén Spiderman deel 1 heb gezien, en wat PotC* alleen de attractie in Parijs heb beleefd, moet ik een nuttige toevoeging aan de discussie schuldig blijven.

    *Kom op, waar deze afkorting voor staat kun je toch zelf wel bedenken?

  4. Eric ⋅

    Bedankt! Bedankt!! In mijn stoutste dromen had ik nog niet gedacht binnen luttele etmalen ook echt twee reacties binnen te slepen… Dank!!!

    Vertel het adres van de site echter niet verder, ik ben voornemens mee te doen aan de competitie voor ‘slechtst bezochte weblog’, dus hou mijn bezoekersaantal in ere..

    Dat er nu twee mensen gereageerd hebben, neemt overigens niet weg dat de derde stiekeme lezer van dit blog Dhr. H. van Alebeek is vrijgesteld van deelname aan deze levendige discussie… GRMBLL$&*()^%$#

    Ook mogen wij dra Dhr. Van de Wouw welkomen als nieuwste lezer! Als welkomstpresentje ontvangt dit nieuw gestrikte trouwe lid….. deze welkomsttekst! Prijst u gelukkig…

  5. Leon ⋅

    Ik ben zeer vereerd op dit journalistieke writersblog genoemd te worden en nu mag ik zelfs ook nog een reactie achterlaten….het moet niet wilder worden…Maar goed, vanaf deze plek wens ik jullie een heilzame en verkwikkende vakantie toe op Sicilië. Laten we hopen dat de Etna zich de komende dagen rustig houdt, anders zal er een parasolvlucht richting Eindhoven Airport volgen ben ik bang.

  6. Jurr ⋅

    Ja, waar blijven die nieuwe posts??!

    Meneer is zeker op vakantie…

  7. Haiko ⋅

    Geachte heer van Gennip,

    Bij deze sluit ik me aan met een post om bij te dragen aan deze discussie. Ik wist niet van deze reacties af. Lees namelijk graag uw kritische noot betreffende de cinemagrafische beeldvormen. Ik ben ‘t ermee eens dat dit een zeer goede recensie is alleen zou ik kiezen voor 3 1/2 ster. Vanwege spektakel maar denk dat de ingewijde spinnenman fan gelijk zal krijgen en dat er nog wel degelijk een vervolg zal komen. ‘Milking the cow’ zoals sommige economen en marketingtechnici het weleens zeggen. Of was het cashcow, Mo?!🙂 Het was me een genoegen hieraan deel te nemen en ik zal deze blog zeker niet verder vertellen Ik zie uit naar de reacties. Hoop dat u genoten heeft in Sicilië en we spreken elkaar snel.

Leave a Reply

