Posted on

Op de pof..

Ohjee, iemand met een clipboard. Stapje opzij.. vlug nog een stapje opzij.. kut, hij komt op me af.

Een publieke ruimte waar niet gebedeld wordt om je zelf verdiende harde geld bestaat niet meer. Overal staan studenten die zijn ingehuurd om euro’s uit je zakken te kloppen. En hoe bot je ook reageert, de volgende dag zijn ze vermenigvuldigd tot de macht vier. Maar soms, goedgeluimd als ik ben bij tijd en wijle, ga ik het gesprek aan. Laatst bijvoorbeeld nog, nu zo’n twee jaar geleden. Toen werd ik aangesproken om te doneren voor de circusberen in Roemenië. Echt waar, ik verzin het niet. Die beesten schijnen een KUTleven te hebben! Werkelijk. Geld is onontbeerlijk. Geld geven deed ik ze natuurlijk niet, maar ik had wel een topdag, ik herinner het me nu nog.

Nu dus, twee jaar na dato, dacht ik: ‘Kom, wees eens positief. Lul een eind mee, hoor ze uit. Dat wordt lachen geblazen.’ Komt er iemand op me af met een kledingstuk dat zich het beste laat omschrijven als een pofrok. Een soort pofbroek (het meest verachtelijke kledingstuk sinds de tuinbroek) maar dan als rok. Ik kon mijn ogen niet van het ding afhouden. Het liefst had ik gevraagd ‘Wat in godsnaam is DAT??!’ YUCK. Griebels, wie verzint zoiets?

Zalvende ogen, milde glimlach. Ik zag haar lippen wel bewegen, maar ik hoorde niets. Met de beste wil van de wereld kon ik iet verstaan wat ze zei. Ik zag alleen het theatergordijn waarachter ze verscholen ging. Welk goed doel het was, al sla je me dood. Geen idee. Ik was verbijsterd. Een pofrok. In vredesnaam, als dat maar geen nieuwe mode wordt (dikke kans). Ik herinner me dat ik dacht ‘als dát óóit de mode wordt, maak ik me van kant’. Misschien hardop, want ik keek net op toen haar zachte blik veranderde. De heks. Ze wist tenminste goed passende kleren bij haar karakter uit te zoeken. Maar gelachen heb ik wel. Het gesprek bleek wederom ontzettend goed te zijn voor mijn stemming. Negeer je de goedgebekte verkopertjes, is het voor iedereen een kutdag. Haal er toch iets moois uit. Al is het maar één woord.

Trouwens, laat het maar wel de nieuwste mode worden! Dan wil ik mijn woord op de posters in de bushokjes zien staan. Lettertype 178: Nu POFROK! écht Hema…

Leave a Reply

